Les fleurs du mal
Disensiunile
n-au întârziat să apară în familie în
legătură cu vocația precoce pe care o manifesta pentru literatură
tânărul Beaudelaire. Temerile resimțite de părinți atunci când
darul funest al poeziei începe să se manifeste la fiul lor sunt –
vai! - cât se poate de îndreptățite și e injust – după
părerea noastră – că, în biografiile poeților, taților și
mamelor lor li se reproșează ininteligența și prozaismul. Aceștia
au de bună seamă dreptate. Ce existență tristă, precară și
demnă de milă (și nu ne referim aici la încurcăturile bănești)
își asumă cel care se angajează pe calea plină de suferință
numită o carieră literară! Din acest moment, el se poate considera
ca și exclus din rândul oamenilor, încetează să mai acționeze,
să mai trăiască, participând la viață ca la un spectacol. Orice
senzație devine la el motiv pentru o analiză, se dedublează
involuntar și, în lipsa altui subiect, devine spionul lui însuși,
iar în lipsa unui cadavru se întinde pe dala neagră de marmură
și, printr-un miracol frecvent în literatură, își înfige
scalpelul în propria inimă. Și ce luptă crâncenă cu Ideea, cu
acest Proteu imposibil de capturat, care ia toate formele ca să se
ascundă mai bine și nu-și rostește oracolul decât atunci când o
silești să-și arate înfățișarea adevărată. Iar pe această
Idee, atunci când o ții, derutată și palpitând, pe genunchiul
învingător, trebuie s-o ridici, s-o îmbraci, să-i pui acea rochie
a stilului, atât de dificil de țesut, de vopsit, de potrivit în
cute severe sau grațioase. În acest joc, susținut mult timp,
nervii se irită, creierul se inflamează, sensibilitatea devine
exacerbată și apare nevroza, cu neliniștile sale ciudate, cu
insomniile sale pline de halucinații, cu suferințele sale imposibil
de definit, cu capriciile sale morbide, cu desfrâurile sale
fantaste, cu atracțiile și repugnanțele
sale nemotivate, cu energiile sale nebune și cu stările ei de
prostrație iritate, cu căutarea excitanților și cu dezgustul ei
pentru orice aliment sănătos. Nu încărcăm tabloul; mai multe
morți recente îi garantează exactitatea.
Deși
nu bănuiesc acest infern al angoaselor, deoarece pentru a-l cunoaște
temeinic trebuie să-i cobori tu însuți spiralele, părinții
presimt instinctiv pericolele și suferințele unei vieți consacrate
literaturii, de care încearcă să-și îndepărteze copiii pe care
îi iubesc și cărora le doresc o viață omenește fericită.
/
Théophile
Gautier, 20 februarie 1868, „Charles
Beaudelaire”, prefață la prima ediție
postumă a „Florilor Răului”, notiță introductivă la ediția
din 2015, Casa de Editură Max Blecher
// ph: Julien Legrand, "My black and white past"